Met de slogan “Not a Unicorn. 500.000 Belgen met een zeldzame ziekte bestaan écht” voerden we in februari samen met jullie campagne om de zeldzame ziekten zichtbaar te maken. Deze campagne voor zeldzame ziektendag 2021 zette voluit in op het digitale media. Een must, gezien de coronapandemie, maar ook een uitstekende manier om mensen te bereiken voor wie “zeldzame ziekte” nog een onbekend begrip is. Ons doel in 2021 was immers om niet alleen ‘de usual suspects’ te bereiken, alle betrokkenen en stakeholders, maar ook ‘het Grote Publiek’. Of dat gelukt is, lezen jullie in dit verslag.
Startpunt: een ijzersterk concept
Done-by-Friday, het communicatiebureau waarmee we in zee gingen leverde ons een sterk concept. Iedereen kent de eenhoorn. Nochtans heeft niemand er ooit écht een gezien. De eenhoorn behoort immers tot het rijk van de fantasie. Dit in tegenstelling tot mensen met een zeldzame ziekte. Ze bestaan écht en ze zijn met véél.
Not a Unicorn. 500.000 Belgen met een zeldzame ziekte bestaan écht.
Impact genereren met een stapsgewijze opbouw
De communicatie naar leden en partners over de campagne begon al in december. Maar naar de buitenwereld toe, werd zorgvuldig gewaakt over de timing. We hielden het concept van de campagne geheim tot 15 februari.
Voor onze leden en partners was er vooraf al de campagne handleiding waarmee we de eerste stap voorbereidden: een prikkelende en creatieve ‘teasing’ fase in de week van 8-15 februari. Doel? Nieuwsgierigheid wekken door de opvallende campagne R op allerlei manieren zichtbaar te maken, zonder verdere uitleg. De R verscheen in 100’en decors in het straatbeeld en op sociale media, vaak met het prikkelende berichtje: Not a Unicorn! Wat dan wél? Ontdek meer vanaf 15 februari!
Ook op de campagnepagina bleef in deze fase geheimzinnig. De beelden van onze campagne gezichten stonden er zonder context, zonder duiding, met een uitnodiging om meer te weten te komen vanaf 15 februari…
De zeldzame ziekten op sociale media
We gingen vanaf half februari voluit met onze boodschap ‘500.000 Belgen met een zeldzame ziekte bestaan écht’. Op de website, met een nieuwsbrief en via de sociale media.
Een eerste sprong op de sociale media waagden we op 15 februari op TIKTOK. Met de populaire TIKTOK’ers Marco Rondas (NDL) en Laura&Elodie (FR) maakten we twee video’s volgens het bekende ‘awareness challenge’ concept. Onze campagne gezichten, Oa en Louise, wandelden quasi ongemerkt voorbij met een campagnebord en precies daar zat de uitdaging die Marco en Laura&Elodie ons presenteerden: want hád je ze wel gezien? Meteen goed voor respectievelijke 27.300 en 6.436 views!
Na dit speelse begin staken we van wal op Instagram en Facebook met een reeks posts waarin we onze 5 fantastische campagnegezichten presenteerden. Fernanda, Oa, Sven, Louise en Lou. Prachtige visuals en sterke verhalen die heel breed gedeeld werden (ontdek ze hier). Ook op LinkedIn waren de campagnebeelden bij tal van partners en stakeholders te zien.
Betrokken partners dragen de boodschap uit
Dit jaar droegen ook alle 8 functieziekenhuizen erkend voor de zeldzame ziekten de nationale campagne uit: een primeur! Ze gingen op allerlei manieren aan de slag met de campagne R, hingen posters op en droegen via hun eigen kanalen en netwerk de boodschap uit. Ze koppelden er samen met ons een oproep aan om te doneren ten voordele van aangepast zorg en meer onderzoek naar zeldzame ziekten.
Daarnaast maakten ook Domus Medica in Vlaanderen en XXX in Wallonië de campagne in een nieuwsbrief aan hun artsen bekend. APB zetten de campagne dan weer in de kijker bij alle apothekers in België. Ook onze partners in de farmaceutische industrie gingen aan de slag met de visuals om de boodschap breed te verspreiden: 500.000 Belgen met een zeldzame ziekte bestaan écht en ze verdienen aandacht.
Influencers laten de golf van aandacht aanzwellen
Om een nieuw publiek aan te bereiken, om mensen te sensibiliseren die nog nooit met zeldzame ziekten te maken hebben gehad, namen we enkele succesvolle influencers bij de hand. Spontaan groeide de lijst van bekende gezichten die onze campagne uitdroegen aan. Fantastisch om te zien!
De lijst van een 16-tal influencers waarmee we van start gingen, zwol aan tot wel 50 namen.
Familie-actrice en mama van een kindje met een zeldzame ziekte, Marianne Devriese, de ambassadrice van onze campagne aan Vlaamse kant, creëerde een prachtige golf van berichten. Haar collega-familie-acteurs deden mee! Maar ook via andere wegen sloten zich tal van bekende namen met een groot bereik zich aan, van Sandrine Andre en Celine Maufor tot Tatyana Beloy en Karen Damen.
De zeldzame ziekten in de media!
In de dagen vanaf 26 februari kwam de campagne ook in beeld in een hele reeks artikels, tijdens radio-interviews, in reportages en nieuwsitems. Ons verhaal bereikte ook via deze weg het Grote Publiek met coverage op de sites van VRT nieuws, Knack, Gazet van Antwerpen en meer, met een interview op Studio Brussel, met reportages op AVS en ATV en getuigenissen in Dag Allemaal en het Laatste Nieuws. Benieuwd naar het volledige overzicht; je vindt het via deze link.
De ‘call to action’!
Een campagne is pas geslaagd als er een call to action wordt opgepikt! Wij vroegen jullie om massaal op de foto te gaan met een campagnebord. En of jullie dat deden! Op de vooravond van onze D-Day, 28 februari, werden op Eén (VRT) en la Une (RTBF) dankzij de Nationale Loterij reportages uitgezonden waarin de actie mooi in beeld werd gebracht door twee van onze RaDiOrg boegbeelden, Fernanda en Frank.
En óf het resultaat er mocht zijn! Jong en oud, bekend en minder bekend, patiënt en sympathisant, 100’en mensen gingen op de foto met hun campagnebord en deelden dit op hun sociale media.
Ja, we kunnen terugblikken op een zeer geslaagde editie van de Rare Disease Day campagne 2021! We ontdekten nieuwe wegen naar een groot publiek, jullie deden opnieuw massaal mee, en we betrokken meer partners rondom dan ooit tevoren. En dat motiveert ons om voort te doen, nu al te dromen over wat de editie 2022 kan brengen om de zeldzame ziekten op de kaart te zetten. Want we zijn ervan overtuigd: meer aandacht, leidt tot betere zorg en meer levenskwaliteit voor iedereen die geraakt wordt door een zeldzame ziekte.
#samenzeldzaam
#notaunicorn
#rarediseaseday