Een krachtig thema en een oproep tot zichtbaarheid.
Het thema van de sensibiliseringscampagne 2025, “Zeldzaam maar talrijk”, herinnert eraan dat zeldzame ziekten veel vaker voorkomen dan men zou denken! Om zeldzame ziekten te steunen en solidariteit te tonen, riep RaDiOrg iedereen opnieuw op om kleuren te delen en om de zeldzame ziekten zo op de laatste dag van februari zichtbaar te maken.
Een campagne die blijft groeien
Dit jaar zijn er verschillende nieuwigheden toegevoegd aan de campagne:
Een website beschikbaar in het Duits, waardoor de Duitstalige Gemeenschap van België gemakkelijker toegang krijgt tot informatie. Zelfs de minister van Gezondheid van de Duitstalige Gemeenschap, Lydia Klinkenberg, nam deel aan de bewustmakingscampagne.
Een TikTok-account om een jonger publiek te bereiken met getuigenissen en interactieve content.
Een radiospot uitgezonden op de zenders van NGroup (NRJ, Nostalgie, Nostalgie+, NRJ+ en Chérie), in het kader van de wedstrijd “100 minutes pour sauver le monde“. Beluister de spot.
De betrokkenheid van jongeren, met de deelname van de Kinderraad van Moeskroen en Eghezée, die met steun van de jeugddienst van hun gemeente een ontroerende video maakten. Bekijk de video van de Kinderraad van Moeskroen en Eghezée.
Tijdelijke tattoos die een groot succes waren – en niet alleen bij kinderen!
Een Canva-model van de campagne, dat op grote schaal werd gebruikt om gepersonaliseerde en deelbare sensibiliserings boodschappen te creëren.
Wat vooraf ging…
Tijdens de ledendag van RaDiOrg in november 2024 verzamelde RaDiOrg een twintigtal getuigenissen van patiënten, mantelzorgers en sympathisanten. In videoclips leggen zij uit waarom het voor hen essentieel is om deel te nemen aan deze grote sensibiliseringscampagne.
Elk jaar sluiten nieuwe gemeenten zich aan bij de beweging door hun iconische gebouwen te verlichten. Trouwe deelnemers intussen zijn onder andere Hoeselt, Moeskroen, Etterbeek, Lochristi, Boortmeerbeek, Beringen, het Cultureel Centrum van Wanze, de kabelbaan van Namen en het Brussels Parlement.
In 2025 nam de betrokkenheid verder toe met nieuwe steden zoals Hasselt, Nijvel, Tongeren, Malle, Ieper, het Stadhuis van Antwerpen, Willebroek, Lummen, Bilzen, Essen, Kalmthout, Pecq, Antoing, Péruwelz, Aat, Thuin, Edingen…
De inzet van de gemeenten beperkt zich niet tot de verlichting: sommige delen de campagne ook via hun sociale media en versterken zo de impact van de boodschap. Met de gemeenteraadsverkiezingen van 2024 zijn nieuwe schepenen aangetreden voor een mandaat van zes jaar. Dit is het ideale moment om de betrokkenheid duurzaam te verankeren en dit initiatief op de agenda van de volgende Gemeenteraad te zetten. Bewustmaking is een werk van lange adem!
RaDiOrg verspreidde de campagneposter via de gespecialiseerde magazines Le Journal du Médecin en Artsenkrant naar 21.000 Franstalige en Nederlandstalige huisartsen. Dankzij de farmaceutische groothandels ontvingen ook alle apotheken in België de poster, wat neerkomt op meer dan 300 kg affiches verspreid over het hele land!
Ook op Instagram werd de campagne massaal gedeeld door apotheken. Daarnaast werd een digitale communicatietoolkit verstuurd naar ziekenhuizen in Wallonië, Brussel en Vlaanderen.
▶️ Heb je de campagne gezien tijdens je bezoek aan het ziekenhuis, je apotheek of je huisarts? Maak een foto en tag RaDiOrg! We zien graag hoe breed deze mobilisatie wordt gedragen.
Een campagne in de pers
Bijna 60 artikelen werden gepubliceerd in de geschreven en online pers over de Zeldzame Ziektendag.
Onze partners spelen een cruciale rol in het realiseren van deze bewustmakingscampagne. Ontdek hoe zij hun teams hebben gemobiliseerd om de zaak van zeldzame ziekten te steunen.
De hashtag #ZeldzaamMaarTalrijk maakt het mogelijk om alle initiatieven in het hele land te volgen tijdens deze campagne van 2025. Door deze hashtag op sociale media te zoeken, ontdek je tal van getuigenissen en acties rond zeldzame ziekten.
Iedereen deelt er zijn strijd, twijfels, hoop en verwachtingen voor optimale gezondheidszorg en ondersteuning, hoe zeldzaam een ziekte ook mag zijn.
Een terugkerende oproep tot actie: Deel Je Kleuren
Deelnemen aan de oproep “Deel Je Kleuren” kan al met heel eenvoudige acties. Dat eender wie makkelijk kan bijdragen aan deze bewustmakingsactie, laat toe ze duurzaam te verankeren. Door dezelfde oproep tot actie elk jaar te herhalen, bouwen we aan een steeds herkenbaardere campagne waar iedereen steeds creatiever mee kan omgaan.
Een uitzonderlijke mobilisatie voor de Zeldzame Ziektendag 2025
Deze Zeldzame Ziektendag 2025 was een groot succes dankzij de betrokkenheid van iedereen. Laten we de stem van mensen die met een zeldzame ziekte leven blijven laten horen! Afspraak in 2026 voor een nog grotere mobilisatie!