Sinds 4 mei wordt niet-dringende zorg stilaan heropgestart. Dit is belangrijk want te lang uitstellen van onderzoeken en consultaties kan ernstige lange termijn gevolgen hebben. De regering is een informatiecampagne over de heropstart van zorg gestart. We zetten de belangrijkste punten van deze campagne op een rijtje:
– Bij bestaande klachten: bel uw huisarts (huisarts of specialist).
– In geval van tandproblemen: bel de tandarts.
– Bij nieuwe klachten: bel uw huisarts.
– Besteed speciale aandacht aan geestelijke gezondheidsproblemen.
Uw arts zal naar u luisteren en u helpen de beste zorg te krijgen. Indien nodig krijgt u een afspraak en kunt u veilig terug naar de praktijk. De nodige stappen zijn genomen om ervoor te zorgen dat u veilig wordt ontvangen en behandeld.
Als u vragen heeft over medicatie, zal uw apotheker ook beschikbaar zijn om u te adviseren.
Voor dringende medische zorg: bel 112.
Onder leiding van Vlaams Patiëntentplatform werken enkele koepelverenigingen, waaronder RaDiOrg, samen met de betrokken overheidsinstanties en beroepsgroepen om ervoor te zorgen dat dat er prioritair aandacht is voor de uitgestelde zorg bij chronische aandoeningen. Dringende en noodzakelijke zorg moet als eerste heropgestart worden. Het is vanzelfsprekend dat dit in veilige omstandigheden moet gebeuren.
Als u ingeval van een consultatie of onderzoek niet gerust bent over het risico op een infectie, kijk dan op de website van uw ziekenhuis voor meer informatie over voorzorgsmaatregelen. Indien nodig kunnen uw ziekenhuis en uw arts u ook de nodige richtlijnen geven, zodat u met een gerust hart uw zorg weer kunt opstarten.